Ik heb daar al meer moeite mee. Toen men besliste dat men een uitzondering KON voorzien voor fietsers op rijden in de omgekeerde rijchting op openbare wegen met éénrichtingsverkeer, eigende fietser Belg zich meteen het recht toe om maar ineens OVERAL in de omgekeerde rijrichting te fietsen. Mét of zonder toelating.
Daarnaast. Laat een fietser op een ongelukkige plaats rechtsaf door het rode licht fietsen. Van links, komt een breed voertuig aangedenderd door het groene licht. En neen, ik heb het niet enkel over vrachtwagens. Kan evengoed een autobus/autocar zijn. Of een landbouwtractor, met aan het stuur een snotneus van zestien jaar met een rijbewijs G. Alle ingrediënten zijn daar om een ronduit dodelijke cocktail te maken. Die snotneus van zestien jaar, moet dan mogelijks verder met de idee dat hij betrokken raakte in een dodelijk ongeval. Mogelijks reed hij wel zijn schoolkameraad morsdood.
Maar straten waar ze niet mogen ingehaald worden

En dat moet dienen om het verkeer vlotter te laten verlopen

Ik viel ook van m'n stoel toen ik dat las, ja.
En ondertussen mag de automobilist 15 miljard per jaar ophoesten

Daarvoor krijgt hij in de plaats: kapotte wegen, versmalde wegen, dichtgeschilderde vakken, busstroken, minder parkeerplaatsen, meer en lagere snelheidsbeperkingen, wegen die plots "uitgezonderd plaatselijk verkeer" worden, snelheidsremmers, pestboetes, ...
Yep.
Maar ik begin off-topic te gaan

Niet echt.
De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers.
ik hoop dat ze dat goed aan de fietser uitleggenze mogen dus niet door rood naar rechts als er van links een voertuig afkomt Euh, ik schiet hier bijna in de slappe lach. Bijna, want het is eerder om een oog uit te bleiten. Heb je de titel van het krantenartikel gelezen?
Hoeveel fietsers zullen louter de titel van het krantenartikel lezen, en zich daartoe beperken denkt ge (en navenant handelen ook)?want dan is de kans heel groot dat ze geen voorrang verlenen
Die kans is er sowieso al.
nog een bijkomend probleempje
als 3 fietsers voor rood staan te wachten om rechtdoor te gaan, en er komt een vierde die naar rechts wil, moet hij de anderen uit de kant duwen om door te kunnen
want hij heeft het recht om door te gaan
Tja.
verkeersveiligheid is blijkbaar niet het belangrijkste
Nooit geweest, denk ik.
nu ja, ze hebben organen te kort
Ahaa. Toch nog een zinvolle reden gevonden, dus