Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.
C1: verboden richting voor iedere bestuurder
C3: verboden toegang, in beide richtingen voor iedere bestuurder.
Voor zover ik kan zien, wordt er voor achteruitrijden geen uitzondering voorzien.
De vraag is of de omschrijving van het bord F19 het achteruit rijden expliciet verbied

.
F19. Openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Achteruitrijden verboden? Dus moet je altijd vooruit fileparkeren? En links of rechts afslaan mag ook niet want dat is van richting veranderen, en eenrichtingsverkeer is toch maar één richting?

Een parkeerplaats voorbijrijden, om vervolgens achteruit in te parkeren, of achteruitrijdend een oprit of garage inrijden, lijkt mij geen bezwaar.
Maar bvb pakweg dertig, veertig meter achteruit te rijden (
in een poging de verboden rijrichting te omzeilen), lijkt mij toch iets heel anders te zijn. Is zulke handelswijze volgens jou dan toegelaten?
Dat laatste lijkt mij persoonlijk alvast geenszins de bedoeling te zijn. Volgens mij rij je dan toch nog altijd in de verboden rijrichting, weze het dan achteruitrijdend? Ik vermoed dat de richting waarin gereden wordt, bepalend is.