maar een put van 10 cm is voor een fietser een ravijn, voor een motorrijder en automobilist een stevige klap maar voor een vrachtwagen een tikje.
Vergeet dat maar. In tegenstelling tot wat je zou denken, hebben putten, drempels, spoorvorming, etc. een véél grotere impact op een vrachtwagen dan op pakweg een auto. Rij bvb maar eens over verkeersdrempels, wegen vol putten en bulten, snelwegen vol spoorvorming ed, met je auto. En doe daarna hetzelfde traject aan dezelfde snelheden eens met een camion. Als je dan dezelfde snelheden zou willen rijden als perfect comfortabel en veilig met de auto, dan voel je meteen het verschil. Dan heb je gewoonweg gene rug meer. Laat staan dat het nog veilig is.
Toen ik destijds mijn rijbewijs voor de camion haalde, was dat meteen het éérste wat de instructeur mij liet ondervinden. Hij liet mij (op een rustig tijdstip, zodat ik geen gevaar zou opleveren voor anderen), over een verkeersdrempel rijden. Hij waarschuwde mij niet, zodat ik er met dezelfde snelheid overheen denderde als ik probleemloos zou aankunnen met de auto.
En dat viel dus lelijk tegen. Bertje plakte eerst tegen het plafond, en daarna ei zo na tegen de voorruit (gordels waren toen blijkbaar nog niet verplicht, want er hingen er in elk geval geen in).
Elk voertuig heeft zijn eigenschappen. Qua verkeersdrempels ga je inderdaad peren zien met een vrachtwagen, enigszins vlotjes met je auto erover kunnen en met de motorfiets kan je er loeihard over. Maar voor putten is dit niet noodzakelijk zo het geval.
En dan nog: zelfs al ging je Parijs-Dakargewijs over zo een bult met je vrachtwagen, dan nog flikkerde je niet in de berm of op het rijvak van de tegenliggers.
Dat neemt natuurlijk nog niet weg, dat je dat als vrachtwagenchauffeur hoort te weten, en je daar je snelheid dus op dient aan te passen. Missen is helaas menselijk, en iedereen kan zich laten verrassen door een onverwachte put of bult in het wegdek.
Hmja, als je dan de toegelaten snelheid van zo een vrachtwagen in rekening neemt, dan stel ik mij toch vragen bij de rijvaardigheid van die bestuurder op dat moment.
't is niet omdat je dagelijks in het fileverkeer je krant uitleest, dat die ene keer dat je niet zag dat je voorligger stopte omdat je de krant aan het lezen was en je 'm een tik gaf, een
ongeluk is...
Vergeef me m'n punt, maar ik heb dit weekend weer een rijvaardigheidsstage gedaan en veel bijgeleerd, onder andere over de mogelijkheden indien je een correcte rijtechniek en kijktechniek toepast

.