Ik zie geen enkele gegronde reden (wegens die schooluitgangen) de N141 definitief naar 30 te brengen, zelfs niet *dynamisch*.
Neither do I. Ik zal vanavond of morgen nog eens wat verder kleuren met Google Maps, amuseer me er wel mee. Kwestie dat mijn artikel nog wat aangroeit. De huidige zone 30 is om te wenen, 's ochtends een half uur voor de scholen beginnen tot ze een half uur of een uur bezig zijn. (1 à 1,5u zone 30) 's middags een half uur voor de middagpauze tot een half uur na de middagpauze. (2u totaal dus), en 's avonds ongeveer hetzelfde als ervoor. (1 à 1,5u)
Basisschool De Klimop:
- de Gerhoevenstraat ligt wel dicht genoeg bij de N141, maar die uitgang kan gesloten worden.
- het beter alternatief is de andere schooluitgang, aan de Speelstraat (daar wel 30 kmh);
daar kan ook met een simpele korte doorsteek (30-40 m) door dat bosje die grote parking of Pater Geversplein benut worden om de kinderen eventueel af te halen of uit te laten.
Dat plein is het kerkplein. Er is ook een project aan de gang om achter dat plein huizen te bouwen. geen idee wat de verdere plannen daar dus zijn. Jouw idee lijkt me best goed, had ik zelf nog nooit aan gedacht. Speelstraat is nu trouwens al voor een stuk permanente zone 30. Maar wie houdt zich daar, in de grote vakantie, aan denk je...
http://www.ham.be/product/512/default.aspx?_vs=0_N&id=786Gewestweg N141:
Omdat de Parochiale Basisschool van Kwaadmechelen en “De Klimop” dicht bij elkaar gelegen zijn, vormen zij één zone 30 vanaf de Kanaalstraat tot de Dorpsstraat. Voor de Basisschool te Genendijk rijdt men verplicht 30 km/u t.h.v. de kerk op de Staatsbaan. Tenslotte is er nog “De Zevensprong” in Oostham. Daar rijdt men 30 km/u in de Stationstraat. Deze zones 30 zijn variabel. Zij hebben
oplichtende Led-borden die enkel branden tijdens de schooluren.
Dat gedoe met de Staatsbaan is nog een ander paar mouwen. Daar heb ik lang geleden al ruzie over gemaakt, verschillende keren in de clinche gelegen met wegen en verkeer (die elke keer een maand nodig hebben om een onzinnig antwoord uit hun duim te zuigen). Dat hoort ook bij Trager-Is-Beter-Ham, maar Sloom-Is-Beter-Tessenderlo kan er ook wat van.
Hierbij deze
kaart.
Punt A: constante 50 km/u tot aan punt C. (Komende van het Oosten)
Punt B: variabele 30 km/u tot aan punt C. (Komende van het Oosten)
Punt C: einde 30 km/u of 50 km/u, verder 70 km/u. (Komende van het Oosten)
Punt D: constante 50 km/u komende van de andere rijrichting (Komende van het Westen)
Punt E: "grensovergang" Ham-Tessenderlo
Punt F: kruispunt met asverschuiving en middeneiland om de fietsers te helpen oversteken. 's ochtends steken hier wel wat kinderen over, nooit wat gebeurd.
Wat wil Tessenderlo? Op het héle grondgebied 50 km/u. Dit wil zeggen: tussen punt G en punt E. Ham heeft zogezegd dat proberen aan te vechten, maar heeft dan ook gezwicht om het stukje tussen punt E en punt D dan ook maar permanent 50 km/u te maken. Deze plannen zijn ruim een jaar geleden goedgekeurd en wachten gelukkig nog steeds op uitvoering. Hier kan ik ook nog een hele boom over opzetten, de meest onzinnige redenen werden aangehaald waarom de 50 km/u te verantwoorden zou zijn. Uitgelekte reden: op dat traject woont iemand met connecties binnen een politieke partij die wat druk op de ketel gezet heeft om dit door te drukken.
De lokale ambtenaar begon te zagen dat het was voor de veiligheid van de fietsers aan punt F, want dat was toch een zwart punt hoor, en we moeten ingrijpen voor er iets gebeurd. Het mobiliteitsplan van Tessenderlo spreekt inderdaad over zwarte punten en geeft cijfers weer van de ongevallen met locatie (dat durft Ham niet?). Nochtans is dat punt in de verste verte geen zwart punt, ongevallen? Jamais.
Ook dit is een drukke verbinding voor het vrachtverkeer, veel vrachtwagens komende van de snelweg gaan via deze route naar bvb Nike.