Gezien het blijkbaar minder eenvoudig uit te leggen is dan dat ik aanvankelijk in gedachten had ben ik zo vrij geweest een poging te ondernemen om een schets te maken hoe de auto
mogelijkerwijze tegen de voorbumper van de vrachtwagen is geraakt.
Op de schets wordt het voorgesteld met een oprit maar voertuig A kan net zo goed vertrokken zijn van op de pechstrook.

Zoals op de schets kan de bestuurder van voertuig C voertuig A niet zien en wanneer voertuig A pas voorlangs voertuig B komt wanneer voertuig C reeds met de cabine voorbij voertuig B is heeft hij hem dus tot nu toe niet kunnen zien.
Op dit moment kijkt de bestuurder van voertuig C normaal gezien voorruit want een vrachtwagenbestuurder met een beetje ervaring kan automatisch een beetje inschatten hoelang het ongeveer duurt, in normale omstandigheden, voor dat hij voertuig B heeft ingehaald en is het dus overbodig om voortdurend voertuig B in de haten te houden en zo de aandacht voor het verkeer voor zich te verminderen.
Wanneer voertuig A dan ietske versneld en blijft hangen aan de voorzijde van de cabine van voertuig C is de kans erg reëel dat hij zich blijft in de dode hoek van voertuig C bevinden.
Wanneer voertuig A en C dezelfde snelheid rijden en het toeval wil dat voertuig C net 1 cm achter voertuig A terug invoegt op de rechterrijstrook dan kan je perfect 5km voor een vrachtwagen zijn neus blijven hangen zonder dat de vrachtwagenbestuurder er iets van merkt.
Dus als er iemand een gevaar is op de weg en eventueel zijn rijbewijs moet afgeven is het voor mij wel overduidelijk want hij brengt zichzelf, anderen en bovendien zijn eigen familie en kinderen in gevaar door zijn klungelig rijgedrag.
Bibi,
Ik begrijp wel waar je heen wil en dat behoort zeker ook tot omstandigheden van ongevallen. Met uw aangehaalde argumenten i.v.m. zichtbaarheid en dergelijke daarin kan ik, moet ik zelfs, uw standpunt volgen. In dit soort ongeval komt dan weer de vraag in aanmerking wat, volgens de stand der voertuigen en de aanrakingspunten, de bolle spiegel heeft geboden. Of deze naar behoren stond afgesteld. Daarbij komen heel wat bijhorende elementen om de hoek kijken die onderzocht dienen te worden.
Maar in dit topic is er helemaal geen sprake van opritten, pechstroken en dergelijke meer. We kunnen ons enkel baseren op één verhaal vanwege partij B.
Bijgevolg is uw schets niet van toepassing ingevolge de zeer beperkte inhoud en gegevens waarover we beschikken.
Ik vindt het zelfs spijtig dat we over beperkte gegevens beschikken. Om redenen dat het een leerzaam ongeval zou kunnen betekenen. Om deze redenen dat ik volgende week een poging zal ondernemen om over iets meer gegevens te kunnen beschikken. Ik hoop het telefonisch voor mekaar te krijgen. Nederland kennende, om mij te verplaatsen naar noorden van Nederland lijkt me daarvoor wel iets te ver gegrepen.
Machteloos en zonder verhaal, Marc? Doet een defect aan de ophanging zich louter toevallig voor bij een goed onderhouden vrachtwagen?
Jozef,
Een verkeerd gebruik van materiaal bv, is al voldoende om een ernstige breuk te bekomen. Een frontale aanrijding hebben we gekend te Schilde alwaar een breuk de oorzaak was van een metalen ipv een stalen bout.
Met machteloos bedoel ik, als bestuurder van een bestel of personenwagen waar je plotseling in confrontatie komt dat een vrachtwagen net voor je neus dwarst. Elk uitwijk of remmanoeuvre die je als bestuurder nog wenst te doen is in die omstandigheden gewoon nutteloos.