Christophoros
Een forum over sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Maandag 06 Februari 2012 - 08:47:05 (GMT-1)

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
37.994 aantal berichten in 3.050 topics door 283 geregistreerde leden
Nieuwste lid: popelier michel
* Startpagina Help Inloggen Registreren
+  Christophoros
|-+  Website en Forum
| |-+  Website
| | |-+  examen rijschoolinstructeur
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: examen rijschoolinstructeur  (gelezen 9637 keer)
benny stinkens
Meer dan expert

Geslacht: Man

Wijs is hij die van een vijand een vriend kan make

« Antwoord #15 Gepost op: Dinsdag 23 Maart 2010 - 20:39:49 (GMT-1) »

Ik kan je daar moeilijk op antwoorden omdat het voor mij al van 1994 geleden is.
Toen was het zo dat als je buisde voor je mondeling (wat jij dus blijkbaar gedaan hebt) je helemaal opnieuw kon beginnen, dus ook voor je schriftelijk.

Er is sinds toen een heleboel veranderd dus kan het best zijn dat zoiets nu niet meer moet.
Kan je niet aan deze info geraken op de plaats waar je de opleiding gevolgd heb, of op de plaats waar je de examens afgelegd hebt?
Ineke2607
Starter
*

« Antwoord #16 Gepost op: Maandag 05 Juli 2010 - 16:35:07 (GMT-1) »

Hallo,

Ik ben net terecht gekomen op jullie forum en vroeg me af of jullie me konden helpen met een paar vragen.
In september start ik met de opleiding om brevet II en III te behalen. Ik vroeg me dan ook af of het mogelijk is om het examen van deze brevetten gelijktijdig af te leggen.
Sommige spreken over een goed loon en andere vertellen dat het niet spectaculair is. Het valt natuurlijk te zien wat je verwachtingen zijn maar wat is nu ongeveer het bruto loon van een beginnende fulltime auto instructeur? Zijn er weekend en avond premies aan verbonden en of klimt je loon door meerdere brevetten te behalen?

Alle sinds hartelijk dank!
bert.covens
Meer dan expert

May we? Mais oui!

« Antwoord #17 Gepost op: Maandag 05 Juli 2010 - 17:10:14 (GMT-1) »

Ik denk niet meteen dat je je aan de wedde van een bisschop moet verwachten.  Eventueel kan het ook in bijberoep, zodat je ook een aardig centje bijverdienen.  Of het loon voor jou bevredigend is, kan ik moeilijk in jouw plaats inschatten.  Is het een opleidingscentrum, verbonden aan een rijschool, dan kunnen ze je daar toch al iets meer vertellen over je latere loon.

Zelf ben ik bezig voor brevet 3, schriftelijke en mondelinge proef inmiddels achter de rug (met succes overigens).  Nu ben ik bezig met mijn stage, als die afgelopen is wacht mij nog de derde en laatste horde, nl. de modelles.

De politie over het wegverkeer, is best haalbaar.  Op voorwaarde dat je er van begin af aan mee bezig bent.  Laat je cursus dus niet liggen tot in januari.  Het is weinigen gegeven om dan ineens die hele cursus knal uit het hoofd te kennen.  Maar wanneer je er tussendoor geregeld voor studeert, is het best te doen vind ik.  Maw: tussen twee cursusdagen in, je boek nog eens vastpakken, je materie stelselmatig bijhouden.

Ik heb de opleiding gevolgd bij VAB, te Sint-Niklaas.  Toffe, aangename lesgever die z'n vak door en door kent.  En tijd kan vrijmaken als je nog ergens mee worstelt.

Bedenk wel dat je nog een hele weg te gaan hebt.  Je volgt je opleiding, waarna je in januari/februari je schriftelijke proef aflegt.  Slaag je daarvoor, dan word je uitgenodigd op je mondelinge examen (ergens in maart denk ik).  Slaag je daar dan ook in, dan krijg je een attest waarmee je naar de rijschool kan gaan voor je stage.  De rijschool moet op haar beurt weer een attest aanvragen dat hun toelaat om jou je stage te laten volbrengen in 1 van hun vestigingen.  Eenmaal dat attest in hun bezit, kan je stage beginnen.  En pas als die stage afgerond is, kan je inschrijven voor je examen modelles.  Dus reken er maar gerust op, dat het makkelijk een jaar duurt vooraleer je je definitieve diploma in je bezit hebt.  Maw, instructeur worden moet een bewuste keuze zijn, of je redt 't niet.  Maar mits de nodige volharding, kan het een fijne stiel worden.
« Laatste verandering: Maandag 05 Juli 2010 - 17:12:40 (GMT-1) door bert.covens » Gelogd
jozef
Administrator
Meer dan expert

Viva Bavaria !

« Antwoord #18 Gepost op: Maandag 05 Juli 2010 - 17:42:48 (GMT-1) »

Ik denk niet meteen dat je je aan de wedde van een bisschop moet verwachten.

Grin

Neen, dat zeker niet. In België bedraagt het maandelijks brutoloon van een bisschop 6.826 Euro, en hier in Bayern krijgt de afgetreden bisschop Mixa nog altijd 7.900 Euro per maand.

Als rijschoolinstructeur val je onder het PC (paritair comité) 218. Meestal wordt voor een instructeur praktijk klasse A van de loonschaal toegepast, en voor een instructeur theorie klasse B. De loonschalen vind je onder meer via deze link.

Meer brevetten leveren niet meer loon op. Bij mijn weten worden er ook geen premies uitgekeerd voor avond- en weekendwerk.

De stage is in principe onbezoldigd, doch heel wat rijscholen keren tijdens je stage toch een vergoeding uit.

Een deel van de kosten van je opleiding kun je met opleidingscheques betalen.

Sommige rijscholen betalen bovendien die kosten integraal terug van zodra je 6 maanden vast in dienst bent.

"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))
bert.covens
Meer dan expert

May we? Mais oui!

« Antwoord #19 Gepost op: Dinsdag 06 Juli 2010 - 00:07:10 (GMT-1) »

Sommige rijscholen betalen bovendien die kosten integraal terug van zodra je 6 maanden vast in dienst bent.

Of minstens een bepaald aantal uren zelfstandig gewerkt hebt (dwz: zonder begeleiding van een ervaren mentor).  

De rijscholen kennen je soms een bepaalde vergoeding toe voor je stagelessen.  Op dit ogenblik word ik tijdens m'n stage, geruggesteund door een ervaren mentor.  Die staat me bij, met raad en daad.

Maar denk eraan: lesgeven is een persoonlijk iets.  Kant-en klaar pakketjes hoef je zeker niet te verwachten.  Zelf mocht ik gerust mee lessen volgen van meerdere ervaren lesgevers.  Zo kon ik heel wat opsteken inzake lesgeven, en er een beetje m'n weg wat in zoeken.  Je legt tijdens je stage je basis, je kapstok als het ware (om op terug te vallen).  Je stopt er dus een stukje van jezelf in.  Dat maakt het trouwens ook boeiend.
« Laatste verandering: Dinsdag 06 Juli 2010 - 00:11:11 (GMT-1) door bert.covens » Gelogd
jozef
Administrator
Meer dan expert

Viva Bavaria !

« Antwoord #20 Gepost op: Dinsdag 06 Juli 2010 - 01:24:13 (GMT-1) »

Citaat van: bert.covens
Nu ben ik bezig met mijn stage, als die afgelopen is wacht mij nog de derde en laatste horde, nl. de modelles.

Juist. En tijdens die modelles gaat de examinator fouten maken, om na te gaan of je ze merkt en hem er attent op maakt.

Voor een instructeur praktijk gaat hij bijvoorbeeld zich langs achter de auto i.p.v. langs voor (zodat je het aankomend verkeer ziet naderen) naar het bestuurdersportier begeven (hoewel VIP chauffeurs, butlers en bodyguards geleerd wordt om, wanneer de VIP al in de auto zit, niet de onbeleefdheid te begaan om zich langs voor naar het bestuurdersportier te begeven).

De examinator gaat eerst zijn spiegels afstellen, en pas daarna zijn bestuurderszetel, wat natuurlijk verkeerd is.

Hij gaat, waar de maximum toegestane snelheid beperkt is tot 50 km/h, op zijn sloefen proberen om toch iets sneller te rijden, om te zien of je hem daarop attent maakt.

Maar het is naar mijn gevoel wel goed geweest om de modelles te verplaatsen naar het einde van de stage, daar waar ze in het verleden vóór het begin van de stage plaatsvond.

"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: